|
A szelektív hulladékgyűjtés
bevezetése
Az iskolai szelektív hulladékgyűjtés
szükségessége nem kérdéses, de hogyan kezdjünk hozzá, mit gyűjtsünk,
mit tegyünk a különválogatott hulladékkal? Ezekre a kérdésekre
adunk választ a következőkben.
A szelektív hulladékgyűjtés
iskolai bevezetésének sikere a fokozatosságon múlik. Nem szerencsés
egyszerre nagyon sokfelé válogatni a keletkező hulladékot. A
gyerekeknek, tanároknak, dolgozóknak meg kell ismernie, meg kell
szoknia az új módszert, erre pedig időt kell hagyni. Helyes út lehet
az, ha először csak egy-két dolgot, pl. a papírt és a vegyes hulladékot
gyűjtjük külön. Majd ha ez már jól megy, akkor fokozatosan kibővíthetjük
a folyamatot más anyagok különválogatásával (szerves anyagok, műanyagok,
fémek, üvegek stb.). Azonban csak akkor vezessük be egy új komponens
külön gyűjtését, ha annak elhelyezését, újrahasznosítását meg
tudjuk oldani.
Az itt bemutatott modell egy kezdő
szintű, később bővíthető rendszer, mely a papír, az ételmaradékok
és a komposztálható szerves hulladékok különgyűjtésével, és a
veszélyes anyagok elkülönítésével foglalkozik.
Mindegyik hulladékkomponensről
mi magunk gondoskodhatunk:
Az év közben összegyűlt papírt
egy őszi és egy tavaszi papírgyűjtési akció alkalmával értékesíthetjük.
Az osztályokban külön gyűjtött tízórai maradékokat az iskolai
konyha ételmaradékaival együtt szállítathatjuk el. Az udvaron, az
iskolakertben keletkező zöld hulladékokat komposztálhatjuk. A veszélyes
hulladékokat az évente kétszer megszervezett veszélyes hulladékgyűjtő
napon adhatjuk le. Ezt a legtöbb iskolában meg lehet valósítani. Később,
a helyi szelektív gyűjtési rendszertől függően (hulladékudvarok,
gyűjtőszigetek, házhoz menő gyűjtés) be lehet vezetni más anyagok
külön gyűjtését is.
Az egész folyamat csak akkor lesz
eredményes, ha a résztvevők egyértelműen tudják, mit miért
tesznek, és látható, kézzelfogható eredménye van a folyamatnak.
Ennek igazolására nagyon jó a papír újrahasznosításának bemutatása
(folyamatos papírgyűjtés–újrahasznosítás–újrapapír).
Ha már az iskolában sikeresen működtetünk
egy szelektív hulladékgyűjtési rendszert, akkor a gyerekek a
megtanult cselekvésformákat otthon is gyakorolják, és a
tapasztalatokat átadják majd a családtagjaiknak, ismerőseiknek. Ezáltal
a települési szelektív gyűjtés működését, eredményességét
alapozzuk meg.
Az iskolai szelektív gyűjtés
bevezetésének lépései
A
jól működő, sikeres iskolai szelektív hulladékgyűjtési rendszer
bevezetéséhez a következő tevékenységeket célszerű elvégezni az
iskolában:
-
Állapotfelmérés. Első lépés a jelenlegi
hulladékhelyzet feltérképezése az iskolában, a településen, a
régióban. Az esetlegesen már létező folyamatok, részfolyamatok
összegyűjtése.
-
A
szelektív hulladékgyűjtés elméletének
és gyakorlatának a megismerése,
megismertetése a tanárokkal, a technikai dolgozókkal, a tanulókkal.
A munkánk sikere nagyban függ attól, hogy kellően felkészültünk-e,
felkészítettük-e a programban résztvevőket arra, hogy mi a lényege
a folyamatnak és hogy miért csináljuk.
-
A
folyamat végrehajtásához szükséges személyi feladatok
megbeszélése, rögzítése. (Mindenki
tudja a feladatát és a „munka” arányosan legyen elosztva.)
-
A
szükséges tárgyi
feltételek megteremtése.
-
Az
ösztönző rendszer
kidolgozása, kihirdetése, ellenőrzés, értékelés.
|