|
Állapotfelmérés
A szelektív hulladékgyűjtés
bevezetésének első lépése a jelenlegi hulladékhelyzet feltérképezése,
a településen, a régióban. Gyűjtsünk információkat, adatokat arról,
hogy mennyi hulladék keletkezik, hogyan és hol helyezik el és
„semmisítik meg”. (Lásd „A nyomok a szeméttelepre vezetnek” című
feladatot!) Milyen országos és helyi rendeletek szabályozzák a
hulladékkezelést, melyek az önkormányzat távlati elképzelései.
Fontos az esetlegesen már létező folyamatok, részfolyamatok összegyűjtése.
(Például: veszélyes hulladékgyűjtés vagy működő hulladékudvar
a településen, elemgyűjtés települési szinten, iskolai papírgyűjtés
valamilyen rendszerességgel, kapcsolat valamilyen hulladékkezelő céggel,
állattartással foglalkozók összegyűjtése az ételmaradékok
elhelyezésére stb.)
Nagyon lényeges kérdés a jelenleg
keletkező szemét jellemzőinek pontos ismerete az iskolánkban. Meg
kell mérnünk azt, hogy mennyi
hulladék keletkezik naponta, hetente. Meg kell határozni a
keletkező hulladék
összetételét. (Milyen anyagokból tevődik össze?) Mekkora a
keletkező hulladékfajták
térfogataránya? Melyek az összetevők közül az újrahasznosítható
anyagok? Mennyi komposztálható anyag keletkezik naponta, havonta, évente?
Elfér-e egy ilyen mennyiségű anyagot befogadó komposztáló az
udvaron? Esetleg van-e a településen központi komposztáló? Az
iskolai konyha tudja fogadni az iskolában keletkező tízórai maradékokat?
A
fenti kérdések megválaszolásához nyújt segítséget a „Hulladékválogatós”
című feladat.
|