|
Elmélet
és gyakorlat megismerése
A sikeres program fontos feltétele,
hogy mindenki, aki az iskolában dolgozik, tanul, előbb ismerje meg az
új módszer elméleti és gyakorlati hátterét.
Az első lépés az alapfogalmak
tisztázása: szemét,
hulladék, szelektív hulladékgyűjtés, újrahasznosítás
(recycling), ártalmatlanítás. A második
lépés az iskolában bevezethető szelektív hulladékgyűjtés
folyamatának megismerése, melynek lényege, hogy a keletkező hulladékból
válogatva gyűjtéssel kiemeljük a veszélyes anyagokat (elemek,
filctollak, izzók, festékkazetta, stb.), a még újrahasznosítható
anyagokat (papír, szerves hulladék, üveg, műanyagok, fémek, stb.),
ezáltal csökkentjük az elszállítandó szemét mennyiségét és
veszélyességét. Az újrahasznosítható anyagokból pedig másodlagos
nyersanyagokat kapunk. Egyes anyagokat mi is hasznosíthatunk, pl.: a
szerves anyagokból komposztot készíthetünk. Másokat átvevőhelyekre,
hulladékudvarokba kell szállítani, ahonnan ezeket mint másodnyersanyagokat
a megfelelő gyárakba szállítják, és új terméket készítenek belőlük.
(Pl. a hulladékpapírból a papírgyárakban újrapapírt állítanak
elő.)
A megismerési
szakaszban a következő "tanuló"-csoportokat célszerű alakítani:
·
koordináló
tanár(ok),
·
a
tantestület,
·
technikai
dolgozók (takarítók, kertész, karbantartó,
portás, konyhai dolgozók, fűtő stb.) és adminisztratív
dolgozók,
·
tanulók
osztályonként.
Legfontosabb szerepe a koordináló
pedagógusoknak van. Rajtuk, az ő felkészültségükön, a meggyőzőképességükön
múlik az egész program sikere. Ezért kiemelkedően fontos, hogy
alaposan tanulmányozzák át az oktatócsomag minden részletét. Valószínűleg
nekik kell meggyőzniük az iskola vezetését a szelektív gyűjtés
bevezetéséről, az oktatócsomag használatáról.
A tanárok felkészítése egy
rendhagyó tantestületi értekezlet (esetleg továbbképzés) keretein
belül oldható meg. Itt ismertethetik a részletes programot.
A technikai dolgozók felkészítése
a koordináló tanár és a gazdasági vezető feladata lehet, akik
megbeszélik a munkakörben történő változásokat, a megvalósítás
elméleti és gyakorlati tennivalóit.
A gyerekek felkészítését az osztályfőnökök,
tanárok végzik az osztályfőnöki órákon, témanapokon az oktatócsomag
segítségével.
|