Szelektív gyűjtés Állapotfelmérés Megismerés Tárgyi feltételek Személyi feltételek Ösztönző rendszer

Az iskolai hulladékkezelés

A téma tartalma:
A szelektív hulladékgyűjtés bevezetése
Állapotfelmérés
Elmélet és gyakorlat megismerése
A tárgyi feltételek megteremtése
Személyi feladatok rögzítése
Az ösztönző rendszer

Kapcsolódó témák:

Feladatválogató
Óravázlatok
Témanap
Hulladékválogatós
Hulladéktan

A szükséges tárgyi feltételek megteremtése

A program megvalósításához a válogatás mértékétől és az iskola nagyságától függően változó mennyiségű gyűjtőre van szükség. Egy induló program működtetéséhez, - mely a papír, az ételmaradékok szelektív gyűjtését, a zöld hulladékok házilagos komposztálását és a veszélyes összetevők elkülönítését jelenti – egy nyolc évfolyamos iskolában előreláthatólag a következő dolgokra lesz szükség:

  • 2 db fedeles szemétgyűjtő termenként, az egyik lehet zöld színű a szerves hulladékok számára, a másik lehet a régi, az egyéb általunk nem hasznosítható hulladék számára (így ezeknek a fele már megvan a termekben).

  • 1 db papírgyűjtő termenként. Ezek készülhetnek kartondobozból, vagy tartósabb megoldásként fából, melyet technika órán is elkészíthetnek a gyerekek. Ez a gyűjtő esztétikusabb, és mivel a gyerekek saját kezű munkája, talán jobban is vigyáznak rá. (Lásd a “Van már papírgyűjtőtök?” című feladatlapot!)

  • 2 db veszélyes hulladékgyűjtő edény a tanári szobába és az irodába.

  • 2 gombolyag kötöző spárga az összegyűlt papír kötegelésére. Ennek mennyisége az iskola méretétől függően változhat.

  • Minden szemetes oldalára/mellé/fölé fóliázott használati útmutató. Ennek célja a gyűjtők megjelölése, az esetleges helytelen használat megelőzése. (Ezeket a jelöléseket gyerekek is megtervezhetik iskolai pályázat keretében!) Fontos, hogy a jelölések legyenek egyszerűek, érthetőek!

  • 1 db normál komposztáló az iskolaudvarra, iskolakertbe. Ide kerülnek majd az ételmaradékon kívüli komposztálható zöld hulladékok.

  • Fél köbméter termőföld a komposztálókhoz az egyes rétegek takarására.

  • 1 db lapát, 1 db gereblye és egy locsolókanna a komposztdombok kezeléséhez, átrakásához.  (Általában minden iskolában van.)

  • Az összegyűjtött papír tárolására megfelelő hely akkor, ha a rendszeres iskolai papírgyűjtéskor szeretnénk értékesíteni az összegyűlt papírt. Fontos, hogy csak a zsír- és szennyeződésmentes papírt gyűjtsük külön.

  • A hulladékválogatáshoz, felméréséhez műanyag zsákok (kb. 30 db), műanyag kesztyűk (kb. 40 pár), fóliák (kb. 10 m2)

  • Kétszeres mennyiségű szemetes zsák a takarítóknak. Az egyik felébe a komposztálható anyagokat gyűjtik a másik felébe az egyéb hulladékokat.

Ezeknek a dolgoknak egy része már valószínűleg rendelkezésre áll. Sok mindent magunk is előállíthatunk belőlük. Anyagi források híján fokozatosan is be lehet vezetni a szelektív gyűjtést: például lehet a rendszeres papírgyűjtéssel kezdeni a folyamatot, majd bővíteni a komposztálható anyagok különválogatásával. A szükséges eszközök beszerzéséhez pályázatok vagy szponzorok által is szerezhetünk támogatást.

  

 

Copyright ® 2004. Csalló Attila

Templomdombi Általános Iskola, Szentendre

Hulladek-suli@freemail.hu