|
Személyi feladatok megbeszélése, rögzítése
Azért, hogy a szelektív hulladékgyűjtés
mindenki számára csak egy kis többletmunkával járjon, pontosan rögzíteni,
ismertetni kell a feladatköröket. Fontos a résztvevők meggyőzése,
hogy ne érezzék újabb tehernek a pluszfeladatokat. Ezek után a
program főként csak szemléletváltást és odafigyelést igényel egy
újabb terhelés helyett. |
 |
A
következőkben egy lehetséges feladatmegosztást mutatunk be:
-
Osztályfőnökök:
Szerepük a program elméleti és gyakorlati előkészítésében
van. Néhány osztályfőnöki órát fordítsanak a hulladékokkal
kapcsolatos kérdésekre, a bevezetendő módszerrel kapcsolatos
teendőkre. Használják fel az oktatócsomag feladatait. Kiemelkedő
szerepük van, főleg az első hónapokban a rendszeres ellenőrzésben
és értékelésben.
-
Nem
osztályfőnök tanárok: Osztálytól függetlenül (pl. ügyeletben,
szünetekben) figyeljék a tanulók szemételhelyezési szokásait. Segítsék
őket a folyosón, szaktantermekben.
-
Gazdasági
vezető: Módosítja a szemétszállítási szerződést a sikeres bevezetés
után, és ellátja a szükséges anyagok beszerzésével
kapcsolatos feladatokat.
-
A
gyermekönkormányzatot segítő tanár: Feladata
az ösztönző rendszer kidolgozása, az
esetleges verseny kihirdetése, figyelése, értékelése.
Folyamatos beszámoló az iskolai fórumokon.
-
Takarító
nénik: Az osztályokban keletkező válogatott hulladékot külön
zsákba gyűjtsék. A szerves, komposztálható anyagokat a
komposztáló dombra öntik. Az egyéb szemetet tömörítés után
a kukába teszik. Kezdeti időszakban, mielőtt a komposztra öntenék
a szerves hulladékot, ellenőrizzék a tartalmát, hogy valóban ki
lett-e válogatva. (Nem feladatuk a szemét szétválogatása!) Nagy
szerepet kaphatnak az értékelésben is
-
Kertész,
karbantartó: Reggelente a komposztáló dombon a
keletkezett szerves anyagokat elteríti és szükség esetén vékonyan
befedi termőfölddel.
-
Hetesek:
Figyelik ők is a szemetesek állapotát és használatát. Ha a
papírgyűjtő megtelt, akkor a szünetben összekötegelik, és
elviszik a tárolóba.
-
Koordináló
tanár:
A kezdeti időszakban ő szervezi meg a rendszer kiépítését,
bevezetését. Figyeli annak működését, értékeli azt, és
javaslatokat tesz a korrigálásra, bővítésére.
|